Hoe kun je goed omgaan met emoties van kinderen? In dit blog geef ik je een middel daarvoor.
De hersenen van mensen zijn pas helemaal volgroeid als ze 25 zijn. En het deel van je hersenen dat nodig is om te plannen, te organiseren en om te gaan met je emoties, wordt pas als laatste ontwikkeld. Dat is goed om je te realiseren als je kinderen hebt of met kinderen werkt. Je moet je kind dus helpen met het omgaan met emoties. Dat kan het nog niet (helemaal zelf). Een mooi hulpmiddel is het Binnenkant – Buitenkant onderzoek. Je helpt je kind woorden geven aan emoties en geeft het een opening om de emotie te uiten.
Als je kind overstuur is, is het handig om eerst de grote emotie er te laten zijn. Misschien moet het even boos zijn of verdrietig. Wees erbij met je aandacht, start met goed kijken naar je kind. Wat denk je te zien? Benoem dat: ‘Ik denk aan je buitenkant te zien dat je boos bent, is dat ook zo aan de binnenkant?’. Als dat niet zo is, kun je je kind vragen hoe het aan de binnenkant voelt. Je kunt helpen met woorden geven als het nog niet lukt. Op deze manier laat je het kind zien dat de emotie er mag zijn. Je hoeft niet direct tips of oplossingen te geven. Laat het er zijn. ‘Huil maar tot er geen tranen meer komen.’ Of ‘Laat de boosheid maar komen tot het over is.’
Je kunt je kind ook nog vragen wat het nodig heeft. Wil het dat je erbij blijft of heeft het even ruimte nodig? In het laatste geval kun je aangeven dat je in de buurt bent als het je nodig heeft of dat je zo weer even komt kijken. Heeft het iets nodig om de boosheid even kwijt te kunnen? Een kussen bijvoorbeeld om op te slaan. Heel vaak zwakt de emotie snel af. Dan is er weer ruimte voor rustig nadenken, reflectie en werken aan oplossingen, als dat nodig is. Want soms is huilen of boos zijn op zichzelf al genoeg.
Nog meer weten over hoe je je kind kunt helpen. Kijk ook eens bij mijn blog over veerkracht vergroten bij je kind. Of schrijf je in voor de gratis minitraining ‘Veerkrachtig kind, sterk kind.